2012. június 2., szombat

Welcomes.....Üdvözöllek


     A blog elkészülte előtt három éve,2010 nyarán az udvarunkban lévő kis halastóban amiben aranyhalak vannak egy napon a feleségemmel egy teknősbékát fedeztünk fel.Kiderült ez a kedves kis állat egy mocsári teknős,aki bevette magát az aranyhalaink közé és azóta is jól érzi magát nálunk...



Itt él már három éve.Ennek a kis tónak minden évben más és más a környezete a növények virágok miatt.

.



Ide szoktam,szoktunk kiülni pihenni,hallgatni a madarak csicsergését.Minden napos a fekete rigó fürdése a csobogóban,de más madarak és élőlények is megtalálják a számukra szükséges vizet.




.

Védett állat...eszmei értéke 50 000.- forint.Az,hogy tovább álljon,keressen más számára megfelelő helyet,az esély ugyan úgy megvan adva neki mint az,hogy idejött a kis tóba. Néha útjára engedem hátha elmegy...de Ő mindig a vizet választja.


Szeret sokat sütkérezni a napon,amikor megelégelte a napozást mártózik egyet a vízben és újra sütkérezik.
Sokáig akár 20-50 évig is él.
Ez lesz a harmadik tele,amit a jég alatt vészel,vagyis alszik át.
Már napok óta felhős,borult volt az ég... 


Az esős időjárás hatására teknősünk szemmel láthatóan kifelé kívánkozott a vízből.Lehetséges,hogy valami ösztön dolgozott benne,vagy csak vágyott valahová.


Minden esetre távolból figyeltem mozgását.
Majd gondoltam egyet ,nem törődve azzal,hogy esik az eső elkezdtem fotózni a
virágokat.


Közben néha rátekintettem a teknősre aki tétován álldogált és matatott a kis tó melletti fűben.

Kicsit belemerültem a fotónak való virág válogatásba...
Mire végeztem a fotózással a teknősnek nyoma veszett.
Sokáig kerestem a kertben,bizonyára a sok növény takarhatta.Közben a feleségem hozta a paradicsom palántákat,hogy elpalántázza.
(legjobb idő a palántázásra az esős idő)
Én gondoltam bemegyek,ha a teknős úgy gondolta hogy tovább áll amit a három év alatt nem tett meg úgysem tudom megakadályozni.
A lakásban negyed órát sem töltöttem mikor a feleségem jött újságolni,hogy látta a teknőst a szomszéd kertjében gyalogolni.Sietve mentem a szomszéd kerítéséhez ahonnan megpillantottam a teknősbékát.Komótosan lépkedett a növényzet között.Közel fél óra telt el,ez idő alatt ez a kis jószág úgy 30-40 métert tett meg a kerítés drótja alatt átbújva a szomszéd telke közepéig.Sajnos csak azt tudtam tenni,hagytam hogy menjen útjára.
Kicsit szívszorongató volt látni amint eltűnik a növények közt.Ha egyszer még visszajönne örülnék neki mint annak,hogy tisztulni látszik az ég.

Ha lesz mit tudatnom veletek a teknősbékát illetően 
akkor innen folytatom...

Van csoda,a teknősbéka másnap megjelent a kis tó mellett.
Enni nem evett,továbbra is látszott rajta,hogy nem találja a helyét.És beigazolódott az a feltevésem,lehet,hogy nőstény és le akarja rakni a tojásait.Ugyan is az előző két évben is volt olyan érzésünk,hogy nincs a vízben mert két három nap nem jött elő enni.Majd egy idő után ismét megjelent.
Most a megjelenése után éjjel megint kereket oldott.
Néha kimentem a kert végébe hátha meglátom...
Úgy tizenegy óra lehetett amikor felfedeztem szintén a szomszéd kertjében.Úgy döntöttem lesz ami lesz nem állom útját abban amire készül legyen az akár az is,hogy megunta a kis tavunkat.Késő délután nem hagyott a kíváncsiság újból indultam a kertbe,hogy megnézzem elégé felszikkadt e a föld ahhoz,hogy eső után fellazítsam a talajt a növények körül.Alig haladtam túl az udvart és a kertet elválasztó sövényen amikor elém tárult egy saras,csatakos teknős.
   
.

Felemeltem és elvittem a pár méterre lévő vízbe.Majd fogtam a kapát és hozzáfogtam a növények kapálásához.Alig haladtam pár métert mikor előttem az esővel vert földön egy képzeletbeli kört fedeztem fel aminek a szélén apró kaparások voltak.Ezen a körön belül egy néhány növényi szál a földbe taposva volt látható.Egy pálcával megjelöltem a helyet és folytattam a munkámat.
Másnap újból ellenőriztem a megjelölt helyet ahol a kört érintőlegesen egy vakond járat haladt át.
Gondoltam megnézem valóban a teknős készítette hely-e és,ha az akkor a vakond nem e tett kárt benne.Finoman hozzákezdtem a fészeknek vélt hely kibontásának.Úgy 8-10 cm mély bontás után egy tojáshéj darabot találtam,majd nemsokára azt a tojást amiből ez a darab hiányzott.A tojás függőleges helyzetben volt.

                 
   
A tojás 30 x 12 mm
      és a másik oldala...

Sajnos hiába kerestem a többi tojást abban a reményben,hogy találok sértetlent.Valószínű,hogy a vakondjáratba került esetleg ténylegesen csak ez az egy tojás létezett. Elkönyvelhettem,hogy ez az egy sérült tojás létezik ami bizonyítja a teknős szaporodási szándékát és azt hogy a vakondok a teknősbéka fészkének rablója.


Azért örülök,hogy nem ment el örökre,mert kedves megjelenése a kis tavunknak.
Azóta is nagyon jól érzi magát nálunk.
Etetéskor Ő az első aki megjelenik és követeli a részét.
.

.



Kedves látogató,ha utadba kerül egyszer egy teknős 
ne tartsd fogva mert előbb vagy utóbb elpusztulna,ha nem tudod neki biztosítani a megélhetéséhez a feltételeket.
.
Köszönöm,hogy megnézted oldalam!



9 megjegyzés:

  1. Ha írni szeretnél és nem akarsz regisztrálni válaszd a /Megjegyzés írása mint: NÉVTELEN-t válaszd/
    Üdv :Bandi

    VálaszTörlés
  2. apukám haza hozott egy ijen teknőst,de én már olvastam írásod, mert teknös rajongó vagyok és mondtam hogy ezt nem kéne,de meglátta kishugom, és nyavajog miatta,ezért egy nagyon nagy tejfölös ládába raktuk.mit gondolsz
    tartsuk meg,
    vigyük el a hozzánk legközelebbi tóhoz ˙(kb40km)
    várom válaszod

    VálaszTörlés
  3. Szia.
    A válaszom amit írtam nem jelent meg.
    Tudod én is voltam gyerek szerettem volna sok mindent...Voltak befogott állataim,sün,bagoly,gyík és még számtalan állatka,de mind szabadon engedtem annak reményében,hogy jobb soruk lesz a szabadban.A válaszom...az én kis tavam be van állva ami azt jelenti a teknős számára megtalálható az élelem,puhatestű,növényi származékok ami a kedvencei.Javaslatom ha minden áron szeretnétek teknőst.Ezt vigye Apukád oda ahol találta,talán a párzási időben vagyunk amikor a teknős nagy távolságokat tesz meg a szaporodása miatt.Ezt a teknőst nehéz lenne nevelni egy doboznak mondható valamiben.
    Keressetek fel egy állat kereskedést ahol árulnak ékszer teknőst.Az elvan kis helyen akár az erkély dísze is lehet.Az eladó fel tud világosítani mind azzal ami egy teknős tartásához kell.
    Igaz egy kis kiadás,de ezzel megmentesz egy védett, természetet kedvelő teknőst a pusztulástól.
    Remélem tudtam tanácsot adni a megoldásra. Köszönöm,hogy itt jártál gyere máskor is.
    Szeressétek az állatokat azok a természet részei,ha nem tudod neki biztosítani a megélhetéséhez szükséges feltételeket előbb-utóbb elpusztul.
    Üdvözöl :Bandi

    VálaszTörlés
  4. Ha sikerült elhatározásra jutnotok légy szíves tudasd velem.
    Köszönöm,hogy nem hagyott hidegen egy teknős élete...
    Szia..

    VálaszTörlés
  5. Szia! Tanácsot szeretnék kérni, hogy mivel eteted a tekit, mert hozzánk is befészkelte egy magát a halastóba és aggódom, hogy ráfanyalodik az aranyhalakra. Vannak egyébként kis snecifélék is a tóban (talán keszegek, bodorkák) Előre is köszönöm válaszodat! Üdv.

    VálaszTörlés
  6. Szia.
    Az interneten sok minden megtalálható a teknőssel kapcsolatban.
    Tudni kell azt,hogy az aranyhalak íváskor rengeteg ikrát elfogyasztanak,ehhez hozzá járul a teknős étvágya is .Ő is ott matat és keresi az ikrát amikor az ívás folyik.Talán azzal lehetne segíteni a több ikra megmaradásában,ha a teknőst egy pár napra kivenni a tóból.
    Megnyugtatlak a teknős nem eszi a nagyobb halakat.Az egy két centiset eltudom képzelni,hogy kifogja.A teknős inkább dögevőnek mondható,megeszi a nagyon legyengült halat is.
    Már a negyedik telet húzta át és a hal szaporulattal nálam semmi gond.
    Amint írtam szereti a növényi részeket,a vízben lelhető puhatestűeket,(szitakötő lárva) stb
    Volt példa,hogy az éti csigát bedobtam a vízbe és addig dolgozott rajta még ki nem ette a házából,de megeszi az apróra csipkedett kenyeret is.Emlékszem olyan elbeszélgetésekre ahol azt mondták,hogy valamikor a teknőst moslékos vödörben tartották...azért ezt ne tedd.
    Tulajdon képen azt eszi amit a tóban talál és amit az aranyhalaim kapnak.(pl.apró granulátumú kacsatáp.Ezzel vigyázni kell mert sok fehérjét tartalmaz.a ezt a tápot ősszel szoktam adni,hogy télire jó kondiba maradjanak a halaim.(olvastam a marha májról is amit előszeretettel megeszik a teknős)Talán tudtam segíteni...Örülök,hogy itt jártál...szia
    Hát röviden ennyit.Remélem

    VálaszTörlés
  7. Szia, nagyon szépen köszönöm, rengeteget segítettél! Olvastam sok mindent a neten, de nem derült ki számomra ennyire egyértelműen, hogy halastóban mi a helyzet, mint ahogy Te leírtad. Mégegyszer köszönöm! Megnyugtattál! Ildikó UI: Úgy tűnik remekül elvan a tavunkban, de kb. 60 m a Duna, lehet visszaballag egyszer :(

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szép és tanulságos történet.A gyönyörű képek csak fokozzák a hatást.
    Üdvözlettel,
    Hajnalka

    VálaszTörlés
  9. Hajnalka...ennek a "szép és tanulságos" történetnek számomra nagyon szomorú a vége.
    Tavaly október 30.-án elhunyt tragikus hirtelenséggel a feleségem.Halála előtt három hónappal vettünk egy lakást Kiskunhalason,ugyan is itt lakik a két lányom a két kis unokánk.Úgy szerettük volna,hogy ide költözünk közel hozzájuk.Sajnos az élet kiszámíthatatlan és néha kegyetlen.
    A családi házunkat el kellett adnom,a teknősbékát rábíztam az új lakókra.Állat szerető fiatalok.Vannak madaraik,tengerimalacaik.Örülnek a teknősnek is...most már tíz hónap telt el,ebből már egy hónapot itt lakom az új lakásban mindenem megvan csak a feleségem aki nagyon hiányzik.Szívemben egy életre emlék marad Ő és vele együtt az életünk munkája a családi ház amit mi építettünk,a szép udvar ahova ezt a kis tavat megálmodtunk és közösen építettünk a feleségemmel.A tó körüli virágokból sok fajtát elhoztam ide a lakás elé ültettem el ahogy a feleségem is szerette volna.Kép feltöltéseimből is látszik a munkám sok időt elvesz tőlem,néha nagyon elszomorkodom,hogy miért is így kellett mind ennek történnie..........
    ( belső énem diktálta,hogy mind ezt leírjam,hiszen így kerek a történet)..... az életet folytatni kell akármilyen nehéz is lett számomra....szem előtt tartva lányaim és unokáim boldogulását.
    Köszönöm írásod és azt is,hogy itt voltál !
    Üdvözlettel :Bandi

    VálaszTörlés